Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Tio tips om att annonsera på internet


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Att annonsera på internet med banners
En banner är helt enkelt en annonsbild där du lägger in det du vill säga. Din möjliga besökare läser på bannern och kan klicka på den för att vidarebefordras till den sida på din webbplats som den är styrd till. Det låter ju enkelt och bra men faktum är att bannerannonsering är ett mycket osäkert sätt att annonsera på. Du måste som alltid få folk intresserade av ditt meddelande och det är svårt på flera sätt. Dels så har vana internetanvändare lärt sig var på sidorna banners brukar placeras och har slutat titta där och dels är det svårt att göra meddelandet så intressant att läsaren stannar upp och vill ha mer. Dessutom, som grädde på moset, har många internetanvändare installerat program som tar bort banners från alla sidor som visas.

Banners är antagligen världens mest diskuterade annonsformat. Det sägs ofta att det enda skälet att annonsera med banners är att bygga varumärkeskännedom och det brukar oftast vara förbehållet stora företag att lägga pengar på sånt. För mig känns det också som att de flesta som annonserar med banners blir lurade av säljarna.


Allt du måste veta om Sökordsannonsering som annonsering på internet
Gå in på www.google.se och sök efter något, till exempel barnvagnar. När jag gör sökningen kommer det upp 1 320 000 träffar på ordet i Googles vanliga söksvar. Till höger på sidan kommer det upp andra svar – sponsrade svar, som är annonser från företag eller andra som vill ha trafik på ordet ”barnvagnar”. Är du med? Så om du säljer barnvagnar och inte har din sajt placerad på Googles förstasida så kan du ändå få finnas med där i högra delen. Om någon ser din annons och klickar på den så skickas de till din sajt och du får betala Google för att de klickade. Hur mycket du betalar beror framför allt på hur populärt sökordet är. Om du har ett populärt sökord och vill hamna först i listan så måste du betala mer än de som ligger under dig i listan. Du sätter själv din dagsbudget för hur många klick du vill betala för per dag och hur mycket du är villig att betala för varje klick. Dina annonser kan också dyka upp på andra sajter. Dels hos Googles egna samarbetspartner men också hos dem som är med i Googles AdSense-program, som är till för att sprida annonser på sajter som riktar sig till annonsörernas målgrupper. Du kan ha hur många annonser som helt för olika sökord. Annonserna gör du själv och de består av en rubrik, två textrader och en länk.


Tio fördelar med sökordsannonsering

1. Du behöver inte ändra något på din sajt för att få en topplacering – bara vilja betala för det.

2. Det går snabbt att sätta igång jämfört med att sätta igång sökmotorpositioneringsarbete. Om du till exempel har en helt ny sajt som inte ens syns hos sökmotorerna än kan du snabbt få igång verksamheten till du börjar synas i sökmotorerna.

3. Sökordsannonsering är perfekt för rea, helgerbjudanden och andra tillfälliga kampanjer.

4. Du kan välja hur högt du blir rankad beroende på vad du vill betala.

5. Du kan ändra kampanjer direkt när du märker vilka som inte fungerar.

6. Du betalar bara för klick.

7. När sökmotorerna ändrar sina algoritmer behöver du inte bry dig ett skvatt om det. Din sajt kan vara byggd hur som helst, i frames, i flash, i frames. Du behöver inte bry dig om vilket sökmotorerna gillar just nu.

8. Du kan sikta rakt på dina kunder efter vad de söker.

9. Att betala per klick är normalt billigare än vilken annan reklamkampanj som helst.

10. Snabbheten. Du kan besluta dig för att göra en kampanj och ha den rullande om en kvart.


Annonsprogram
De flesta sökmotorer har någon form av annonsprogram. Du registrerar dig för annonsering och köper annonser som visas när folk söker efter det du vill sälja. Du betalar en summa för varje gång någon klickar på din annons. Priset är beroende av hur stor konkurrens det är på sökorden du vill ha.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




  Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@internet.nu | Sitemap