Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur du får besökarna att lita på dig


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Föreställ dig att du ska på ett möte med en ny kund. Hur förbereder du dig? Har du slarvat med presentationen? Nej, det har du inte. Du kanske till och med har legat sömnlös delar av natten för att gå igenom dina argument gång på gång för att visa din kund vad de tjänar på ett samarbete. Medan du ligger där och oroar dig kommer en annan kund, ja kanske tio stycken, in på din hemsida där du i förrgår slängde in en ny text om ditt företag. Texten var hårdsäljande och i vissa delar felstavad. Du var osäker på hur ordet "parallell" stavades men orkade inte slå upp det i ordboken. Din kund som kommer in hade 5: a i svenska och var ordningsman i klassen. Han tycker om de geléråttor du säljer men som person avskyr han slarv. Han gillar inte att läsa om "era parallella tillverkningsmetoder". Han gillar geléråttor men han hatar fel. Nu är han inte sugen på geléråttor längre.

Går det att lita på din professionalitet? Det är en av de allra första frågor kunden ställer sig när de besöker din hemsida. Att skapa det nödvändiga förtroendet mellan dig och kunden handlar om att bry sig om allt från hur dina sidor ser ut, vad du presenterar där, hur du presenterar det till hur du tar hand om förfrågningar och beställningar. Du måste visa att du är professionell hela vägen

Var beredd att ställa dig på tå för att förtroende

Till att börja med är det mycket svårare att få och behålla förtroenden på nätet än det är i verkliga livet. Det spelar ingen roll hur fantastisk din hemsida är, den kan ändå inte konkurrera ens med den sunkigaste lilla affär på gatan där du bor. I det verkliga livet finns det en dörr att gå in i, det finns en människa som man kan prata med och det finns varor att känna på. Det är på riktigt. Hur snygg och trevlig en hemsida än är kan den ändå vara gjord av en smart lurendrejare som sitter i en annan sunkig lokal och bara väntar på att lura folk. Onlinenärvaro är billigt och lockar därför lycksökare av allehanda slag. Du måste jobba hårt för att visa besökarna ska börja lita på dig. De har krav på dig. De vill veta saker om dig.

Om jag ska besöka din hemsida vill jag massor av saker:

· Jag vill veta vem du är.
· Jag vill veta syftet med din hemsida.
· Jag vill veta vad varje sida handlar om med en rubrik.
· Jag vill veta vad du erbjuder som du är bäst på.
· Jag vill kunna kontakta dig på en adress som inte heter "Webmaster" eller "Info".
· Jag vill kunna nå dig på annat sätt än via e-post - telefon till exempel.
· Jag vill att din grafik ska vara optimerad för snabb nedladdning.
· Jag vill att din hemsida ska vara tyst.
· Jag vill att knapparna ska vara på samma ställe genomgående.
· Jag vill att dina knappar ska definiera vad jag får om jag trycker på dem.
· Jag vill att du ska ge mig vad jag vill ha först och sedan kanske jag ger dig vad du vill ha.

Som du ser. Din hemsida handlar inte om dig eller vad du vill ha. Allt handlar om dina besökare och vad de vill ha och om de kan tro på att du kan ge dem det. Den gemensamma frågan för alla besökare som kommer till dig är: Vad får jag här?

En hemsida som berättar om produkter eller tjänster på ett tydligt sätt vinner förtroende hos besökarna - men det räcker inte. Du vill komma till punkten där besökaren sorterar bort varningssignalerna och lutar sig tillbaka och tänker: "Jag är på en så trygg plats jag kan vara".

Punkter som hjälper dina besökare att få förtroende för dig:

· Visa vem du är i text. Berätta om ditt företag. Det är intressant för en besökare att veta vem som står bakom det. Låt en representant för firman vara förgrundsfigur och förklara vad sidorna handlar om. Ha alltid en sida "om oss" som har en kort historia om ditt företag med nyckelpersoner och allt annat som ger ditt företag trovärdighet. Folk kommer inte att läsa det särskilt noga men eftersom det finns så blir du mer trovärdig.

· Se till så att allt på din hemsida är rättstavat.

· Tala i första person till besökarna. Det är en (1) person som kommer till din hemsida och att använda ordet "du" skapar en personlig stämning. Var inte rädd för att vara sårbar på nätet. Ju ärligare du är desto mer känner vi det. Berätta om volleybollaget du spelar i på din fritid. Vi är inte så intresserade av hur det gick i senaste matchen men volleybollaget du är med i skapar en ny dimension av dig som gör dig -och din hemsida verkligare.

· Visa vem du är i bilder. Ta bilder på folk som jobbar på ditt företag. Ta bilder på dig. Sätt ditt ansikte i pant på att det går att lita på det som finns på din hemsida. Om du förstod hur viktig det är att få se vem som ligger bakom en hemsida så skulle du ringa en fotograf direkt. Jag tror stenhårt på att en av orsakerna till att de stora utpräglade Internetbolagen inte lyckas är just för att de saknar det personliga. Det fanns inga namn på folk man kan ta kontakt med, inga personliga e-postadresser att använda och framför allt, det fanns inga människor.

· Visa att du ler på hemsidan. Gillar du det du håller på med så kommer det att märkas och smitta av sig. Det du ska visa kunderna är hur viktiga de är för dig. Ge dem ett leende och ett handslag fast i cybervärlden och visa att du verkligen gjort din hemsida för att hjälpa dem. Du har tänkt på dem och har en lösning på deras problem.

· Marknadsför dig själv genom att visa att du har med andra framgångsrika företag att göra. Om du har ett stort företag som kund så känner sig dina möjliga kunder mycket säkrare på att de kan lita på dig. Var aldrig rädd för att visa vilka företag du har att göra med på hemsidan

· Berätta gärna om ett misstag som ni gjort men som ni har löst - det visar att ni är mänskliga och professionella samtidigt och att vi kan lita på ditt företag.

· Visa hur lätt det är att få kontakt med tydliga kontaktuppgifter på varje sida. Använd e-postadresser som går till riktiga personer. Det är bra mycket mer tilltalande att skriva ett brev till anneli@dittforetag.se än att göra sin förfrågan till info@dittforetag.se. Det verkar som att många företag tror att de ska få alldeles för mycket post om de lägger ut sina e-postadresser. Ha ett riktigt namn till någon som sedan fördelar de olika frågorna till de personer som kan svara på dem i företaget. Eller ännu hellre, lägg ut namnen och vilka funktioner varje person har så att man kan skriva direkt till den man vill. Lägg in bilder på alla anställda så vi ser vem som kommer att ta emot våra e-postmeddelanden.

· Uppmuntra kunderna att ringa dig eller att besöka dig. Det är alltid bättre att sälja ansikte mot ansikte än mot en maskin. Visa hur kunderna kommer till dig eller beskriv det på ett sätt så att alla kategorier lättast möjligast hittar dit. Lägg ut en busslista, tågtidtabell osv. Gör det lätt att besöka dig.

· Jobba med dina texter. Din rubrik ska svara på vad besökaren får om han/hon läser vidare. Varför ska jag tro på dig? Varför ska jag köpa från dig? Det är frågorna som besökaren ställer. Om du inte kan ge ett tydligt svar på de frågorna så kan du lägga allt om din hemsida åt sidan och ta en allvarig funderare.

· Lägg upp referenser på hemsidan. Berätta vilka du jobbar med och har jobbat med och vad de tycker om ditt företag. Har de inte sagt det, så fråga dem. Ta med referenser från nöjda kunder. Det visar att du redan är på banan och att andra använder ditt företag och det är betryggande för nya kunder. Fråga alltid referenserna om tillstånd innan.

· Ha en privatpolicy. Dina besökare frågar sig saker som oroar dem. Varför vill det här företaget ha min adress? Varför vill de att jag ska prenumerera på deras nyhetsbrev? Varför ska de ha mitt faxnummer? Ska de sälja det? Varför ska de ha mitt telefonnummer? Ska de ringa mig mitt i maten och kränga saker? En privatpolicy är några meningar som talar om vad du kommer att göra med besökarnas kontaktuppgifter om du får dem. Det är inget fel att använda kundernas e-postadresser till databaser som kan användas av andra men det är fel att inte berätta det för kunderna så att de kan göra ett val som känns rätt för dem.

· Länka strategiskt till din privatpolicy. Lägg en länk till den i närheten av orderformulär, nyhetsbrev etc.

· Berätta vilka organisationer ni är medlem i om det så bara är företagarföreningen. Det skapar en bild av att ni jobbar för framtiden och inte bara nu.

· Efter att du fångat besökarens uppmärksamhet och visat att det är den här hemsidan som de faktiskt kan ha nytta av snarare än gå därifrån så måste du börja ge dem godis för att de är där. Du måste snabbt visa vad du har att erbjuda dem på hemsidan och varför det är något att bry sig om.

· Om din målgrupp primärt består av en speciell grupp människor, gör så att din hemsida reflekterar det. Ta med information som visar att du känner till kundernas marknad.

· Om man klickar på länkar förväntar man sig att man ska komma till en annan sida och inte till en ljud eller bildfil eller till en lösenordssida. Om det är något nedladdningsbart ska det stå var man hämtar mjukvaran. Om man skriver ett e-postmeddelande till dig förväntar man sig ett svar. Det finns så många företag som inte ens svarar på e-post. Bra för dig. Det är därför du ska berätta vad som kommer att hända om de klickar på något, vare sig det är en länk eller en e-postadress. Om du har något som de ska ladda ner, berätta ungefär hur lång tid det kommer att ta. Om en besökare vill skriva till dig, berätta hur lång tid det kommer att ta innan du svarar.

· Och sist men inte minst. Visa att din hemsida är levande och inte en plats som byggdes 1997 och lämnades för att dö.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@internet.nu | Sitemap