Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Sju etiska sätt att övertyga dina kunder att köpa på sajten


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Du vill att dina besökare ska köpa på din sajt och samtidigt kunna sova gott om nätterna. Det är en bra inställning för försäljning tycker jag.

Idag ska du få några tips som i alla fall hjälper mig och andra att fatta köpbeslut på nätet.

1. Visa att andra har köpt
Den här typen av ”sociala bevis” på att det du säljer är bra gör mig tryggare. Jag och många med mig fattar köpbeslut baserade på vad andra människor gör och köper. Du kan göra det här genom att skapa topplistor, visa upp dina storsäljare mer, fråga nöjda kunder om de kan säga något bra som du får publicera osv.

2. Låt gamla kunder tycka till.
Du kan låta dina besökare recensera det du säljer på olika sätt, inte bara på sajten utan på Facebook, Twitter och alla andra kanaler för användargenererad (snyggt ord) information.

3. Skapa lite bråttom
Du kan ge erbjudanden eller på andra sätt begränsa möjligheten att göra en bra affär om man inte slår till nu. Jag köper nästan allt på nätet och gillar att göra en bra affär. Du kan ge ett erbjudande ”bara den här veckan”, ”Bara idag” eller tala om hur många du har kvar i lager. Du kan också ha en nedräkning: ”Det här erbjudandet tar slut om 2 dagar, 3 timmar 27 minuter och 14 sekunder”.

4. Bilder är viktiga
Du kan övertyga med bra produktbilder eller filmsnuttar. Bra bilder är ett övertygande verktyg, Se till att det är bra kvalitet på bildmaterialet så hjälper du mig och andra att känna oss säkra på vad vi får när vi slår till. Perfekta bilder har hög kvalitet, ska gå att förstora och visa det du säljer från olika vinklar (om det behövs) för att köparen ska bli klokare.

5. Visa alltid kompletterande produkter
Personen som kom på metoden att fråga kunderna: ”Vill du ha Pommes frites till det?” hittade en nyckel till framgång. När jag väl har bestämt mig för att köpa så har jag släppt motståndet och tittar gärna på andra saker att köpa samtidigt. Det är därför det är smart att ge förslag på, och lägga nära relaterade produkter nära varandra på sajten.

6. Visa att du kan din sak
Jag gillar företag som är hängivna och kan massor om det de säljer. Jag litar på att de ger mig råd som är bra för mig om de samtidigt som de säljer visar fakta (verifierad från tredje part), har tipsartiklar, köpråd och annat som visar att de vill att jag ska köpa rätt grej.

7. Ta bort mina rädslor.
Vad händer om jag vill skicka tillbaka det jag köpt? Är det några dolda kostnader inblandade? När får jag det jag beställt? Det är vanliga frågor som du kan besvara så snabbt som möjligt på sidan för att få mig och andra att känna oss trygga när vi beställer.

Slutsats
Egentligen är det ju ganska enkelt. Det handlar om att ge kunderna chansen att fatta beslut baserade på information och att hjälpa dem att lita på dig genom att du snabbt tar bort deras oro över olika saker. Det handlar inte om att manipulera någon. Det handlar om att vara ett bra företag.

Hur gick det för dig?

Soloföretagarnas egen husbibel

Soloföretagaren - konsten att driva ett soloföretag och ändå ha ett liv

Den här boken handlar om en obesjungen hjälte – DIG. Ja, du är en superhjälte och jag överdriver inte när jag säger det.

Kolla varför du är en hjälte här:
  • Du tar risker som andra inte skulle våga ta
  • Du har satt ditt rykte på spel på riktigt
  • Du har riskerat din privatekonomi
  • Du har bara ditt eget omdöme att lita på
  • Ingen bjuder dig på firmafest utom du själv
  • Ingen backar dig när det går dåligt utom du själv
  • Alla runt omkring dig tror att kunderna kommer till dig av sig själva
  • Du har tagit en risk som hälften av svenskarna säger att de vill ta men bara 10 % tar
  • Du måste behärska minst tio olika yrkesroller från VD till vaktis, säljare, administratör, städare och inköpare
  • Ibland sitter du och biter på naglarna av rädsla för hur det ska gå men fortsätter ändå framåt
  • Du måste planera, göra strategier, affärsplaner, marknadsplaner och dessutom komma hem med ett leende varje kväll
  • Din omgivning av ickeföretagare tycker att du har det så bra och fattar inget
  • Allt beror på dig och resultatet handlar om din förmåga att skapa resultat
  • Ingen firar med dig när du lägger på luren med en kund som just lagt en stororder
  • Du kan inte gömma dig bakom någon
  • Du kan inte skylla på någon

  • Wow – om inte det är en superhjälte – så vad är då en superhjälte?

    Läs mer om boken och se om den är något för dig, klicka här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


    Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
    Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

    Vill du göra bättre affärer på nätet?
    Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

    Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

    Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

    Kolla här om brevet är något för dig.

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@internet.nu | Sitemap