Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vem ska göra din hemsida?


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

Ska du bygga din hemsida själv? Svår fråga. Har du tid och lust att sätta dig in i programvaror? Har du bra sinne för design? Den första frågan du har att ta ställning till är om du ska göra din hemsida själv eller om någon annan ska göra den åt dig.

Det finns fyra sätt att göra hemsidor på:

1. Göra den själv - Om du har tid, kunskap och är intresserad.
2. Låta en webbyrå göra den. Det här är mycket osäkert som alternativ eftersom det ibland handlar om VM i debitering och lekstuga för hoppande logotyper.
3. Låta grannens grabb göra det. Grannens grabb får stå som symbol för någon person som har den tekniska färdigheten att knacka HTML eller använda ett editorprogram men utan kunskaper i design och marknadsföring.
4. Ta kontrollen och låt en enskild webbdesigner göra sidorna. Du säger vad du vill ha in och webbdesignern stoppar in det där du vill ha det.

Ska du göra hemsidan själv?

Om du frågar mig om du ska göra hemsidan själv eller inte så tycker jag att du ska göra sidorna om du har energi, tid och tålamod att sätta dig in i det ordentligt. När det gäller hemsidor är många människor alldeles för förtjusta i möjligheterna för att veta sina egna begränsningar. Verktygen finns och är lätta att använda. Det är roligt och man känner sig konstnärlig men gör man det verkligen bra? Det är lätt att bli blind och stoppa in allt som finns i programmet av det enkla skälet att det finns i programmet. Men, att till exempel ge mig ett webbpubliceringsverktyg, är som att ge en apa massor av färgglada stenar. De ser fantastiska ut och kan placeras var jag vill - men resultatet blir utan harmoni - utan den professionalitet som behövs för att någon ska tro på det.

Hemmasnickarna pratar gärna om snygga sidor. "Visst blev min hemsida snygg" men design på nätet handlar mycket mer om funktion än om snygghet. Glöm aldrig det.

Och det finns andra aspekter också. De hjälpmedel som finns för att publicera själv på nätet har en del brister som hindrar dig från att få in allt du vill på dina sidor. Bra beställningsfunktioner kan t.ex. vara svåra att få in om man använder s.k. editorer (program för att göra sidorna själv). Det krävs en hel del tålamod för att få speciallösningar att fungera och det blir ofta snyggare om ett proffs tar hand om det. Men några lyckas faktiskt att göra bra sidor själva och ser fördelarna med det. Det är lättare att få in material när man vill och man har total kontroll. Det är också billigast att göra den själv men då tänker du inte på vad din tid kostar, eller rättare sagt vad du kunde ha använt din tid till om du lade den på något du är ännu bättre på än att göra hemsidor.

Och du måste göra din hemsida professionell - kommer den verkligen att se professionell ut om du gör den själv? Bara du kan svara på det. Det finns verkligen skäl att vara självkritisk.

Varning - risk för att bita sig i rumpan föreligger

På en del företag utses en kille (oftast en kille) till att ta hand om hemsidan. Alla andra pustar ut för att de slipper. Det är tillräckligt mycket att sätta sig in i här i världen ändå. Problemet för de företagen är att de blir så sårbara om den här killen slutar. Ingen har engagerat sig tidigare och ingen har lust att göra det nu. En bra investering är att låta fler personer lära sig hur hemsidan sköts. Skicka personalen på en utbildning eller ta dit en webbdesigner som visar alla i personalen hur man gör. Webbdesigners har det rätt tufft nu så det är lätt att få tag i någon som kan hjälpa er att hjälpa er själva.

På andra företag blir hemsidan en baby för någon som använder tid till att leta efter lattjo saker att stoppa in på bekostnad av annat arbete. Det är inte heller bra. Hemsidor ska vara effektiva och inte tidstjuvar.

Om du ändå vill göra din hemsida själv

De tre största och mest spridda programmen för att gör hemsidor själv utan att knacka kod är Frontpage, Golive och Dreamweaver. Programmen är kända som WYSIWYG (What you see is what you get) Det du ser är vad du får. Med andra ord kan du skriva in text var du vill och lägga bilder var du vill och precis som det blir på skärmen blir det på din hemsida på nätet. Enkelt? Ja. Smart? Nja. Innan du tar ett beslut om att göra din hemsida själv - börja experimentera med en privat sida. Är det kul och du klarar det fortsätt själv annars tar du in någon.

Det slutgiltiga testet om du ska göra sidorna själv

Kan du ärligt svara ja på de här frågorna?

· Har du sinne för kommunikation, design, färg och form?
· Har du tid att jaga efter lösningar på nätet?
· Har du lust att göra hemsidan själv? - om du inte har lust kommer hemsidan att föra en tynande tillvaro.
· Har du tid att sätta dig in i programvaror och/eller hur man kodar sidor?
· Kommer dina sidor att vara statiska, dvs. aldrig förändras?
· Har du hittat ett program som klarar av alla funktioner du vill ha på dina sidor?

Har du svarat ja på frågorna är det inget som hindrar dig. Vi andra får lita på att vi kan hitta en bra webbdesigner.

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@internet.nu | Sitemap