Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Vad ska du ha en hemsida till egentligen?


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Det här är en så viktig fråga för dig att du måste stanna upp just här och just nu till du har ett tydligt svar på den frågan. Det är den viktigaste frågan av alla frågor eftersom svaret är avgörande för hur du ska bygga din hemsida. För att hjälpa dig att få igång tankarna på varför du har din hemsida måste du fundera över vem du gör hemsidan för. Är det för kunderna, för återförsäljarna, för personalen, för aktieägarna eller för vem är det? Är det för allihop? Ska hemsidan sälja direkt eller indirekt? Alla sidor på nätet säljer något. Till och med skattemyndigheten säljer från sin hemsida. I deras fall handlar det om att förenkla rutiner genom att förse oss med utskriftsvänliga blanketter och information. Hur ska din hemsida göra det? Ska den sälja produkter eller ditt företags goda rykte. Ska hemsidan underlätta för er offlineverksamhet genom att svara på vanliga frågor som kunderna har så att de lättare kan ta beslut om köp av dina produkter eller tjänster utanför nätet? Skälen är många och fördelarna ännu fler. En planerad och smart hemsida är din bästa vän eftersom:

· Den positionerar ditt företag.
· Den skapar tillfälle till dialog.
· Den ger dina möjliga kunder chansen att veta något om dig innan ni träffas.
· Den hjälper till att bryta isen.
· Den förstärker ditt säljbrev och dina telefonkontakter.
· Den presenterar ett omedelbart sätt att svara på eventuella frågor.
· Den ger dig trovärdighet.
· Den visar att du är villig att satsa.
· Den kan visa vad du gjort tidigare.
· Den tar bort pressen från försäljningssituationen eftersom kunden kan ta del av information innan ni träffas.
· Den svarar på frågor som kunden har innan frågorna är ställda.

Och vad ska du sälja?

Du kan sälja vad som helst på nätet. Det kan vara produkter, tjänster, direkt försäljning via hemsidan eller indirekt genom att kunderna får information om dina produkter där och gör köpet någon annanstans. Du kan sälja kännedom om ditt företag. Du kan sälja image. Du kan sälja idéer. Hur du än gör så måste du vara inställd på att sälja när du gör din hemsida. Det spelar ingen roll om du inte ska sälja konkreta produkter med varuvagnar och kassafunktioner. Det handlar ändå ytterst om att du säljer ditt företag och idén bakom det.

Kämpar du emot?

Kommer du ihåg när faxen kom? Trodde du att du behövde en till en början? Kanske inte. Samma sak är det med Internetnärvaro. Alla företag kommer så småningom att finnas på nätet vare sig de vill eller inte. Det finns två huvudskäl till att du kommer att bedriva affärer på Internet i framtiden. Det första är att du kommer att få billigare priser från dina leverantörer om du handlar på nätet. Det andra är att dina kunder kommer förvänta sig att du finns där.

Men skillnaden mellan professionella sidor och amatörsidor kommer att vara milsvid. Bra för dig! Och det som gör att det brinner i knutarna just nu är att det handlar om att fånga de kunder du kan få. Du måste lära dem att det är din hemsida som är deras främsta resurs på ditt område. Du vill muta in din nisch, din plats i kundernas hjärtan så fort som möjligt.

Men först och igen:

Innan du gör din hemsida så ställ frågan vad du vill att den konkret ska göra för jobb. Vill du att din hemsida ska sälja direkt genom att du har konkreta erbjudanden på sidorna? Vill du att kunden ska skicka e-post till dig för att få mer information eller är din hemsida jobb att ge kunderna en första blick av din produkt så att de är mer pålästa när du ringer dem? Du kan få en hemsida att jobba mycket aktivt för dig på olika sätt. Frågan är: Vill du ha en snygg säljare med dygnetrunttjänst?

Innan du bestämmer dig så ge dig ut och surfa själv. Du ska leta efter sidor du gillar och sidor du inte gillar. Hur kommer det sig att du gillar vissa och inte andra. Har det med förtroende att göra? Varför stannar du på sidorna? Det finns ett bombsäkert sätt att ta reda på vad du själv gillar på nätet. Jag kan bevisa det för dig. Om du går igenom dina favoriter och klickar på dem så svarar de helst säkert på din fråga "Vad får jag för att jag kommer hit".

Vad är det som gör de sidorna så speciella jämfört med sidor som du inte gillar? Du ska komma fram till vad din hemsida kan tänkas göra för jobb.

Allt det här jobbet kan din hemsida och/eller närvaro på nätet göra:

· Du kan sälja direkt från hemsidan.
· Du kan imponera på kunder och samarbetspartners med en välkomponerad hemsida.
· Du kan minska dina kostnader för trycksaker.
· Du kan minska dina portokostnader genom att få ut informationen via e-post istället.
· Du kan också informera kunderna mycket mer än du gör nu.
· Det är lättare att få feedback från kunderna.
· Dina konkurrenter finns på nätet. Du måste finnas där också.
· Dina konkurrenter finns inte på nätet. Du kan bli först.
· Du kan söka ny personal genom din hemsida. Det visar också att du har ett företag som växer.
· Du kan öka din försäljning. Med över en miljard Internetanvändare måste några spillas över till dig.
· Du kan ge service åt dina lokala kunder där du berättar om rabatter, öppettider osv.
· Din hemsida kan ge dig trovärdighet eftersom du kan göra den hur stor som helst och verkligen tränga ner i ditt ämnesområde för att visa att du vet vad du pratar om.
· Du kan producera professionella och aktuella kundlistor.
· Du kan få tillgång till viktig information om dina konkurrenter.
· Du kan producera ditt eget nyhetsbrev eller din katalog.
· Du kan få kunder du aldrig skulle ha fått annars.
· Du kan göra snabb och värdefull research.
· Kunderna som besökt hemsidan har redan när de ringer dig fått chansen att få så mycket information de ville ha. De är redan insålda på idén.
· Din information på nätet är tillgänglig 7 dagar i veckan 24 timmar om dygnet.
· Din hemsida kan bli din bästa säljare.
· Du kan ha din hemsida som support för dina återförsäljare
· Du kan se till att kunderna kan beställa broschyrer eller säljmaterial.
· Även om du inte tänker sälja på hemsidan direkt så vill och kan du få kundernas namn.
· Du kan låta besökarna prenumerera på ett nyhetsbrev eller vara med i en tävling för att bygga en databas med namn.
· Folk kanske inte köper din femtusenkronorsprodukt. Ditt huvudmål med hemsidan kan vara att skapa leads som du kan sälja till senare.
· Din hemsida kan förstärka ditt budskap. Du kan ge bort saker gratis eftersom informationen är gratis för dig att sprida.
· Du kan ge kunderna en god chans att få ett bra intryck av ditt företag.
· Du kan utbilda din personal och alla andra
· Du kan ha dolda sidor som bara är tillgängliga för personalen där de kan gå in direkt och få den information de behöver.
· Du kan konkurrera med stora företag.
· Din onlinenärvaro kan skapa framgångar offline.
· Istället för att lägga ner tusentals kronor på fyrfärgsbroschyrer kan du lägga den på nätet för priset av bilderna.
· Kunder kan ladda ner information om ditt företag i PDF-format direkt.
· Du kan etablera företagsidentitet och varumärkeskännedom.
· Du kan förse besökare med produkt eller företagsinformation.
· Du kan förse kunder med service och produktsupport.
· Din hemsida kan bli dina återförsäljares bästa resurs.
· Din hemsida kan hjälpa att minska telefontrafiken om du har tillräcklig information på sidorna och kan referera till dem i din telefonsvarare till exempel.
· Och mycket mer…

Övertygad? Bra!

Idéer som andra har gillat

469 snabba tips som ökar försäljningen på din sajt

"Konkreta tips på hur man lyfter försäljningen i sin internetbutik, baserat på författarens egna erfarenheter. Täcker de flesta områden inom digital säljteknik och lägger också fokus på sådant som innehåll och design. En bra inspiratör både för nybörjare och de som vill avancera."
Internetworld

"Det som var bra med boken är att den kom till bra användning nu när vi håller på att bygga en ny webbshop, väldigt innehållsrik var den också. Boken hjälpte mig framförallt att tänka på olika typer av säljstrategier för att få kunden att handla på vår hemsida samt hur man skapar trygghet för kunden att trycka på ”köp” knappen. Jättetack för alla dessa tips som boken innehåller."
Häni Yones, Kramtex Workwear

"Boken har hjälpt till att bygga strukturen på vår sajt. Innan jag läste boken var sajten rätt rörig och inte speciellt säljande. Nu går sidan bra med en jämn ström av ordrar."
Daniel Evertsson, Creative Reklam

”Jag fick ett helt nytt tänk av boken. Den är en nyckel till framgång som jag har saknat.”
Christoffer Steffens

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

"Det bästa med boken är att den var så lättläst, jag har den som en handbok och går gärna tillbaka och läser igen. Den har hjälpt mig med att bygga upp min Webbshop och jag har lärt mig hur man skriver på ett säljande sätt. Jag tycker att redaktionen har mycket läsvärda böcker och använder dem mycket i mina säljkurser."
Catrin Sandgren Fjärås

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





  Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@internet.nu | Sitemap