I din kundvagn:



Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Hur registrerar man en hemsida på Google?

Här ska du höra – du behöver oftast inte ens registrera din sajt hos sökmotorerna. I alla fall inte om det finns en länk till din sajt hos någon som är registrerad – då kommer sökmotorn att hitta din sajt i alla fall.

Men, vi gör det här i alla fall och det är av två skäl:

1. Du vill styra över registreringen så att den blir som du vill.
2. För säkerhets skull. Det är (eller borde vara) ett mantra för alla som jobbar med att få sajter högt placerad hos sökmotorer. Man gör mycket med en sida ”för säkerhets skull”. Sökmotorpositionering är ju egentligen kvalificerade gissningar. Man parar erfarenhet med kunskap och slänger in lite känsla på slutet – det är receptet.

Var ska du registrera din sajt?
Var och hur man ska registrera, vilka motorer som hör ihop, delar index, levererar innehåll till varandra är en salig röra som ändrar sig dag för dag. Man kan bli galen för mindre och det enda sättet att verkligen veta dag för dag är att följa betaltjänster som analyserar förändringarna (det har du inte tid med). I det här kapitlet ska du få ta del av en idiotsäker metod att få med din sajt utan att krångla. Jag har gjort det – du kan göra det också. Och du behöver inte sätta dig in i vilka index som levererar vad till vilken sökmotor.

Avsätt några timmar till den här uppgiften så att du gör den rätt från början. Det tar inte så lång tid. För det första är det som regel bara din startsida du ska registrera. Resten av sidorna hittar sökmotorerna själva. Sedan när du har gjort jobbet är det dags att ha tålamod eftersom sidan inte dyker upp i sökmotorns index direkt. Det kan ta en månad innan något händer, i värsta fall ännu längre. Gå in och kontrollera. Om sidan är med men har en dålig placering, notera placeringen och gå tillbaka efter några dagar för att se om den rör sig. Om inget händer kan du ändra något på sidan och vänta igen. Ja, så här är det faktiskt. Det kan bli en del trixande innan det sitter rätt. Det du inte ska göra är att bli otålig och registrera sidan igen, i alla fall inte till att börja med. En del sökmotorer ser det som spam om du registrerar mer än en gång.


Vad händer när du registrerar dina sidor?
Det som händer när du anmält dina sidor till en sökmotor är att programmet (spindeln) får reda på att dina sidor är öppna för ett besök. Du vet inte när spindeln kommer. Det kan vara samma dag eller inom ett par månader. När spindeln kommer går den igenom dina sidor och spar dem i sitt index och dina sidor blir tillgängliga för alla. Sökmotorn kommer att leta efter synlig text på sidorna, innehållet i metataggarna och länkarna. Och med utgångspunkt från den information som finns bestämma vad sidorna handlar om och hur relevanta sidorna är enligt varje sökmotors eget rankingsystem. När du väl är med i sökmotorns index kommer sidorna att få nya besök med jämna mellanrum för att se vad som hänt sedan sist, om något ändrats som kan vara avgörande för sökmotorns värdering av sajten.


Om du registrerar din sajt till nedanstående sidor så når du 99 % av alla som söker

Google
Sajt http://www.google.com
Registrera direkt på http://www.google.com/intl/sv/add_url.html

Google är ju kungen av sökmotorer, en av de största publika databaserna som finns. 80 % av alla sökningar på Internet är idag gjorda med Google. Google består av två delar – en sökmotor och en kategoriserande del. I den sistnämnda tar de sina träffar från Open Directory project, så för att komma med i Googles kategoriserande del anmäler du din sida i rätt kategori till ODP (se nedan).

Tips
Du kan kontrollera några viktiga saker genom att skriva in kommandon direkt i sökfältet hos Google.

  • Kontrollera vilka sidor som länkar till din sajt genom att skriva: link:dinsida.se
  • Kontrollera hur många av dina sidor Google har indexerat genom att skriva: site:dinsida.se
  • Kontrollera vilka sidor som Google bedömer som likvärdiga med din genom att skriva related:www.dinsida.se (kolla även dina konkurrenters sajter).
  • För att kontrollera om du finns med överhuvudtaget, är det bara att skriva in din webbadress i sökfältet
  • Ha aldrig fler än 100 länkar på en och samma sida.
  • Håll sidorna under 140 kB, ju mindre desto bättre

  • Övrigt
    Det är smart att registrera din sitemap hos Google också – då får Google en extra chans att hitta dina sidor. Det här gör du på: https://www.google.com/webmasters/sitemaps/siteoverview
    Googles hjälpcenter för Webmasters hittar du på: http://www.google.se/support/webmasters/?hl=sv

    Bra att veta:
    Google har något som kallas för "sandbox"där nya sajter kan bli placerade ett tag innan de kommer upp som träffar. Det är för att se om sajten finns kvar även efter en tid, säg någon månad. Men det kan gå snabbt också. Jag har fått sajter med i Googles index efter bara ett par dagar.
    Googles register används också av Eniro.


    Open Directory Project (OPD)
    Sajt http://dmoz.org
    Registrera genom att leta efter rätt kategori på: http://dmoz.org/World/Svenska

    OPD är en katalog, inte en sökmotor, och det är en extremt viktig plats att registrera din sajt till eftersom den förser så många andra med kataloginnehåll. ODP sköts av ett nätverk av tusentals frivilliga redaktörer. (Om det inte finns en redaktör för din kategori, så kan du anmäla ditt intresse och själv bli redaktör).

    Kolla här efter alla som använder ODP:s innehåll och häpna!
    http://dmoz.org/Computers/Internet/Searching/Directories/Open_Directory_Project/Sites_Using_ODP_Data

    Att tänka på vid registrering:
    Det kan ta tid innan sajten blir granskad. Se därför till att göra det så lätt som möjligt för redaktörerna. Gör exakt som de beskriver i anmälningsprocessen (se också 6.16 för tips om hur du ska tänka på din sajt för att ODP ska gilla den).

    Gör en beskrivning av sajten som om det var någon annan som tjänade pengar på den, inte du. Var objektiv med andra ord. ODP vill såklart att alla som finns med ska tillföra ett värde, inte bara tala om vilka fina extrapriser du har eller att du anser att du är bäst i branschen. Bra, informativt innehåll på sajten hjälper dig att få med din registrering.


    Yahoo
    Sajt http://se.yahoo.com/
    Registrera dig som medlem och därefter får du registrera din sajt gratis på http://search.yahoo.com/info/submit.html
    Yahoos register används också av Altavista, All The web och flera andra.

    Det säkraste sättet att komma med är inte ens att registrera sig gratis, det är att se till att andra länkar till din sajt eftersom Yahoos sökmotor då kommer att hitta dig av sig själv.


    Infoo.se
    Sajt http://infoo.se
    Registrera gratis http://infoo.se/register-swe.html
    Infoo är en fantastisk resurs med länkar som tas upp av Google.


    BING
    Sajt http://bing.se
    Microsoft har gjort det mycket svårt för dig att hitta länken till att anmäla en sajt hos dem men här är den
    http://www.bing.com/toolbox/submit-site-url


    Du har anmält din/dina sidor till sökmotorerna – vad ska du göra nu?
    När du anmält din sajt så ska du ha tålamod. De flesta är överens om att det tar minst sex veckor innan en sida är registrerad så att den kan hittas av surfare. Ibland kan det ta upp emot ett halvår innan du börjar synas i indexet. I värsta fall kan det bli så att du inte kommer med alls. Dessvärre kan du inte fråga någon utan får vackert vänta. Det kan vara hög belastning som är problemet. Det kan också vara så att någon server har slarvat bort din adress. Du kan ha skickat fel adress. Du kan ha använt någon metatagg för många gånger eller på ett felaktigt sätt så sökmotorn har sorterat ut dig. Om du har lagt din sajt på gratiswebbhotell kan det vara så att sökmotorn bojkottar det hotellet för att det kommer för mycket S K I T därifrån.
    Om din sajt inte har blivit registrerad behöver du vänta lite, men vänta inte mer än två månader innan du anmäler den igen.

    Hur vet du att du har kommit med?
    De allra flesta sökmotorerna har en funktion som låter dig kontrollera vilka sidor som har indexerats under din domän. Hur man gör skiljer sig lite åt mellan de olika motorerna. Det är vanligast att då går till motorns sökfunktion och skriver ett kommandoord följt av kolon och sedan webbadressen. Kommandoordet kan vara: ”host”, ”domain” eller ”site”. Om din sajt finns med kommer sökmotorn visa alla sidor som den indexerat för din domän. Du kan också söka på om någon har lagt in någon av dina speciella undersidor genom att göra tillägget - undersidansnamn


    Konkreta tips om att registrera dina sidor
  • Det är viktigt att du lär dig skillnaderna mellan de olika sökmotorerna och försöker specialisera dig på att förstå reglerna för den sökmotor du tycker är viktigast för dig. Använd exakt det antal ord, symboler, punkter, komman och utrymme som sökmotorn tillåter.
  • Vilka sidor är så viktiga av sig själva att de ska kunna hittas separat? Alla viktiga sidor på din sajt ska registreras enskilt hos sökmotorerna med ett undantag. Altavista till exempel säger att deras spindlar automatiskt tar med alla undersidor på en anmäld sajt.
  • Spar alla registreringssidor som favoriter så det är lätt att komma tillbaka och registrera igen.
  • Anmäl inte flera sidor på samma dag. En del sökmotorer vill att du bara ska anmäla en per dag. Om du spammar en sökmotor åker du ut och jag vet inte hur deras svarta listor ser ut men jag vill verkligen inte hamna på dem.
  • För att vara säker på att din sajt ska få vara kvar hos sökmotorerna i framtiden - ha ett bra innehåll. Gör dina sidor lättlästa och navigeringen enkel. Ha ett tydligt fokus på varje sida på din sajt. Genom att ge dina besökare vad de vill ha ger du också sökmotorn ett större värde.


  • Varning för länkfarmer (för den som har missat det alla numera vet)
    Det finns sidor på nätet där du kan anmäla din sajt gratis – det enda du behöver göra är att lämna ifrån dig din e-postadress. Det låter fantastiskt eller hur? Det tyckte jag också för några år sedan. Snart kommer du att upptäcka att sidan du anmält dig till har sålt din e-postadress till spammare samt att sökmotorerna inte gillar länkfarmen och att din sida kanske är utslängd från de viktigaste sökmotorerna.
    Och allvarligt talat, är det inte ganska självklart att sökmotorerna föraktar länkfarmer. Det enda de är till för är att sidor ska nå högre ranking. Det är inte vad sökmotorerna vill ha. De vill ha sajter som är nyttiga, som ger surfare relevanta svar på sina frågor. Vem letar efter relevanta svar hos en länkfarm. Google ser varje sida med mer än 100 länkar som en länkfarm. Vill du finnas med på en sida som kungen Google inte gillar? Självklart inte.


    Så här får kataloger på nätet att lista din sajt bland sina resultat
    Open Directory Project och Yahoo är exempel på kataloger där människor avgör om din sajt är värd att vara med eller inte. De här katalogerna är viktiga eftersom många av sökmotorerna tar sina resultat direkt från katalogerna, Google till exempel använder Open Directory Project för att komplettera sina resultat. Men det finns ju minikataloger också – alltså egentligen sidor där folk samlat länkar de gillar inom samma område.

    För att få din sajt tillräckligt intressant för katalogernas redaktörer finns det en hel del saker du kan göra. Varje katalog har såklart sina egna kriterier för hur en sida ska se ut och därför kommer här en idiotsäker variant på hur du ska göra med din sajt för att katalogerna ska gilla den (men glöm inte att läsa varje katalogs egna kriterier).

  • Ha ett rikt och nischat innehåll på din sajt
  • Välj rätt kategori – en kategori som är relevant för innehållet på din sajt
  • Gör sidan så säker som möjligt för kunder- har du beställningsfunktioner ska du ha säkra betalningsrutiner, ha tydliga villkor för kunder, ha privatpolicyn synlig, ha kontaktinformation på varje sida, se till att det går att hitta villkor för att returnera varor.
  • Anmäl bara huvudsidan, startsidan- försök inte att anmäla undersidor separat. Starta då hellre temabaserade sajter och anmäl dem separat.
  • Kontrollera att alla länkar och att allt annat fungerar på sajten
  • Försök att se på din sajt från redaktörernas synvinkel. Finns det något du skulle kunna lägga till som gör sajten mer attraktiv för dem – tveka inte att göra det i så fall.
  • Om du kan lägga in en kommentar i samband med registreringen – försök hitta något unikt att säga, något som är bra för den som kommer till din sajt.


  • Besvärligt? Det är värt det.

    Så blir du etta på Google - bevisat

    Google ♥ Dig

    "Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
    Frida, Pärlverkstan

    "Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
    Lollo Vestlund

    "Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
    Elisabeth Karlgren, Stockholm

    "Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
    Lennart i Skövde

    "Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
    Peter T, IT-chef

    Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

    Om artikelförfattaren:

    Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


    Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
    Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


    Artikeln är skyddad med Google authorship






    Veckans samvetsfråga:
    När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?




      Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@internet.nu | Sitemap