Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Lurendrejeri på nätet - så skyddar du dig


Sveriges populäraste tipsbrev om att göra affärer på nätet
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)


Jag måste bara fråga - ringer det många till dig som vill erbjuda fantastiska lösningar på hur du ska få sajten lönsammare?

Jag fick ett sånt samtal av en kille häromdagen. Han tyckte att vi skulle samarbeta. Han hade en lösning på hur man får kontrollen på en hemsida. Man kunde få allt - Från kundens innersta tankar - ända ner till skostorlek på varje besökare. Just den lösningen borde jag kränga iväg till mina kunder, sa han.

Och jag svarade att jag har en princip - om något låter för bra för att vara sant så är det oftast det. Då sa han att "ja ja ja, det är säkert era böcker också. Inte fan skulle du sitta där och kränga böcker om du kunde sitta under ett parasoll i solen istället. Om du säljer det här till dina kunder kan du dra in fem millar på några veckor."

Så var det med den saken.

Och faktum är att det finns många som vill blåsa dig där ute. Som vill få dig att tro att din närvaro på nätet är en resa av smör och honung. Och det stämmer ju. Den kan bli det men inte utan att du anstränger dig varje dag för att det ska hända. Det är lockande att börja springa efter spaden när någon ropar "guld", det är till och med mänskligt. Det är därför jag använder den här checklistan. Gör det du också.

Checklistan.

(Och den här listan är inte till för att skapa paranoia, det finns massor av kunskap där ute - företag med smarta lösningar som kan hjälpa dig, men ställ frågorna först så slipper du den bittra eftersmaken).

1. Om någon säger att de ska hjälpa dig att hamna på förstaplatsen hos sökmotorerna - kolla var de själva ligger.

2. Om någon säger att de kan generera massor av relevanta träffar - prata med alla deras nöjda kunder om det.

3. Om någon säger att annonspriset de erbjuder är löjligt billigt - fråga vilka garantier du har för att nå ett visst resultat och vad som händer om det inte nås.

4. Om någon erbjuder något som är nytt - var lite fräck och låtsas att du vet att de dras med barnsjukdomar. Säg: Är alla barnsjukdomar botade? Jag har hört annat, men jag kommer inte ihåg dem just nu - berätta för mig.

5. Tro inte på ordet service på nätet. Innan du skriver på, ställ jobbiga frågor till deras support per e-post och kolla om de svarar inom rimlig tid.

6. Ställ alltid tidskrav på allt och alla på nätet. Hur snabbt kommer sidan upp? Vad händer om den inte gör det? När lovar ni att det vi avtalat ska ske? Vad händer om det inte gör det?

Regel:
Om någon på nätet erbjuder dig något som verkar vara för bra för att vara sant - är det oftast det.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Internetaffärer här:

Vill du göra bättre affärer på nätet?
Du får gratis tips som hjälper dig som vill fånga in kunder på nätet, sälja direkt och få koll på det senaste.

Internetaffärer har 27 000 glada läsare som satsar på internet som kanal för sina företag.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av böcker om internet från Bokförlaget Redaktionen.

Kolla här om brevet är något för dig.

Fyll i din e-postadress i rutan:




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.




  Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
stefan@internet.nu | Sitemap