Kundvagnen är tom

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

Så motiverar du dina medarbetare


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare

Har du någon gång suckat över att dina medarbetare är så omotiverade? I så fall är du medlem i en stor klubb med chefer där medlemmarna går i och ur klubben lite då och då.

Motivation är ju huvudingrediensen för framgång i alla organisationer och som chef är en stor del av ditt jobb just att motivera andra att lyckas med saker så att allas mål kan nås.

Men, det knepiga med motivation är att den den är så olika hos olika individer och inte bara det - den kan vara olika vid olika tidpunkter och inför olika saker.


Här är några tips att tänka på som hjälper dig att lyfta medarbetarnas motivation:

1. Alla människor är motiverade till något
För det första - Dina anställda drivs av något och det är ditt jobb att hitta deras särskilda grunder till varför de dyker upp på jobbet varje morgon.

2. Lyssna på VFJ
Sluta lyssna på skvalmusik i radion på väg till jobbet. Ratta istället in VFJ som är den enda kanal dina anställda går runt med i huvudet hela dagarna. Kanalen - VFJ - är förkortningen på Vad Får Jag. Om du kan ge tillräckligt bra svar på dina anställdas fråga om vad de får så har du hittat vad som motiverar dem.

3. Det handlar egentligen om smärta eller njutning
Att motivera anställda handlar om att styra dem mot njutning eller bort från smärta. Du motiverar dem till njutning genom att berömma och belöna för ett bra jobb. Du motiverar dem bort från smärtan av att få skäll, förlora något eller göra ett dåligt jobb. Formeln med ta bort smärta eller framkalla njutning har marknadsförare jobbat med i hundratals år för att få kunder att köpa. Den funkar.

4. Ge mig ett enda skäl
Du ska göra det för att jag säger det funkar inte längre. Anställda vill veta varför de ska göra en uppgift så att de känner att det finns en tydlig anledning till den. Låt dina anställda veta varför det de ska göra är viktigt för dig, företaget och dem själva.

5. Håll koll
Dina anställdas agendor är andra än du tror. Din mest hängivna och bästa medarbetare kan komma in med sin uppsägning vilken dag som helst. Ta hand om dina talanger. Ta reda på vad du kan göra för att behålla deras motivation även i framtiden. Lyssna på dem, överraska med att ge dem vad de motiveras av och låt inte din konkurrent sno din bästa medarbetare för att du inte fattade att din bästa talang vill ha en ballare mobiltelefon eller snyggare tjänstebil än sin granne (du vet inte vad han/hon drivs av). Folk har bytt jobb för mindre än så. Ja, det låter småaktigt, men vi är människor och vi drivs av våra egon, inte bara av att förbättra världen.

6. Förvänta dig toppresultat
Vi människor har en förmåga att alltid nå precis vad som förväntas av oss (ja det är skitkonstigt, men så är det). Om du visar att du förväntar dig toppresultat så kommer du att få det - om du gör rätt! Du gör det genom att använda ord med positiva förväntningar (inte tvärtom). Släng iväg alla ungefär, vi ska försöka att och andra vaga uttryck. Släpp kontrollen och låt folk nå resultat på sina egna sätt. Låt dem som vill och har kapacitet ta eget ansvar.

7. Var en förebild
Du vet redan att dina medarbetare gör som du gör. Om du visar säkerhet inför en stor förändring kommer dina medarbetare få det lättare acceptera den. Om du kommer in sent och går tidigt - gissa vad som händer då? Även när du tror att ingen har koll på dig, så kan du ge dig sjutton på att de har det. Du är ju chefen för sjutton!

Ja, vad säger du nu - kan du tänka dig att testa de här enkla reglerna som chef för att få färre problem och mer harmoni på jobbet?

Till sist
Om du vill ha total kontroll över motivation och lära dig mer om hur du gör för att motivera olika typer av människor i olika åldrar och med olika förutsättningar - läs nedanstående bok och slipp den här huvudvärken en gång för alla.

Behöver du en turbo för att få igång personalen?

333 fantastiska sätt att motivera personalen

”Jag hamnade på en arbetsplats där motivationen var noll. Jag var ny chef. Så jag gick in och letade böcker på nätet om hur man motiverar sin personal. Där hittade jag denna fantastiska bok som hjälpte mig på rätt väg. Idag efter 1 år så känner jag att denna bok och jag tillsammans har motiverat personalen till att jobba mot samma mål. Jag har boken med mig när jag har nätverksträffar med andra chefer och rekommenderar denna bok starkt.”
Ganimete kalludra Folktandvården Stockholms län AB

”Boken innehåller massor med bra tips som har utvecklat både mig som företagare och medmänniska. Stämningen på firman är bättre än någonsin, glada medarbetare = ökad effektivitet i arbetet! Boken hjälpte mig att motivera de anställda på ett helt annat vis än innan, snacka om skillnad. Nu är det jag som får anstränga mig för att hinna med i samma tempo på jobben! Ni är grymma - ni har hjälpt mig att utveckla mig som både företagare och medmänniska!
Johan Lindberg, Gefle Nöje

”Den gav mycket intressanta vinklar av hur man kan göra för att få personalen motiverad .Den har hjälpt mig genom att testa många av dessa saker och inte fått det gensvar jag velat och då till slut insett att två av mina säljare inte var rätt män på rätt platser så tack för det!”
Pär Dybeck

”Jag har fått nya idéer hur man kan motivera och driva sitt företag framåt. Boken hjälper mig som chef att tänka utanför lilla boxen. Idag måste man ju möta alla där de står och att hitta tips hur man för alla framåt behövs verkligen.”
Maria Bergman, Nokkos Fitness & Relax AB

”Boken ger konkreta förslag om hur jag skulle göra för att motivera personalen och den har hjälpt min personal att bättre ta egna beslut och se företagets bästa.”
Mikael Strand, Fitnessbutiken i Väst AB

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?

Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Smarta tips för företagare här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@internet.nu | Sitemap