I din kundvagn:



Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUpon

28 sätt att spöa dina konkurrenter på internet


Sveriges populäraste tipsbrev för företagare
(prenumerera gratis själv längre ner på den här sidan)

1. Kliv in på konkurrenternas sajter. Det är faktiskt möjligt om dina konkurrenter använder Googles AdSense. Om du använder rätt nyckelord och betalar för en annons, så kan den hamna på din konkurrents sajt.

2. Se över detaljerna på din sajt. Om allt på din sajt fungerar, så är du ganska ensam idag. Testa att dina formulär och länkar verkligen fungerar .

3. Be inte kunderna om för mycket information på sajten. Det är egentligen bara tre saker du behöver från någon som vill fråga något eller begära mer information: Deras namn, adress och så frågan. Dina konkurrenter ber dig om DNA, mammas flicknamn, favoriträtt och … ja, det känns så när man bara vill ha ett snabbt svar på nätet. Gör dina formulär korta, enkla och trevliga. Du kan alltid begära mer information senare. Om du håller det enkelt, så kommer du att få många fler förfrågningar. Det handlar om människor där ute som vill bli behandlade som intelligenta individer, inte bli utfrågade om en massa saker bara för att det gynnar ett företag – många fattar inte det. Bra för dig.

4. Berätta vad du sysslar med. Säg det bara. Dina konkurrenter säger saker som ”Vi integrerar och systemerar och hjälper kunder att reorganisera sin potential” - ungefär. Det är tomt dravel helt enkelt och om dina konkurrenter skriver så här, så kan du börja varje dag med att besöka deras sajt för att få tillfälle att skratta lite elakt.

5. Lär dig att skriva eller anlita någon som är bra på att skriva. Besökarna ger dig bara ett kort ögonblick, värderar dig och om det du säger på sajten är tråkigt, så sticker de vidare. Den som kan skriva underhållande, trevligt och rappt vinner över konkurrenterna på nätet.

6. Ta kontrollen över din sajt. Dina konkurrenter sitter just nu och säger saker som ”Utvecklaren påstår att det inte går” eller ”Webbdesignern förklarar att det tar två månader” varje gång han får ett förslag från marknadsföraren (dig). Bli tuffare. Det är din sajt. Du har betalat för den. Leta reda på någon som kan göra det du vill ha gjort på sajten. Jag menar allvar. Om du har en webbdesigner som suckar, skaffa en som ser dina krav som utmaningar och en chans att lära sig något nytt.

7. Visa hur man kontaktar dig på varje sida. Dina besökare orkar inte leta efter information särskilt länge. Du måste göra det enkelt för dem att kontakta dig på det sätt de vill och när de vill. Att ha kontaktinformation överallt visar också att du inte gömmer dig.

8. Låt dig inte luras av bedragare. Det händer fortfarande att kunder berättar för mig att de har köpt tjänster av sökmotorpositionerings-företag som lovar dem förstaplatser hos Google och de andra. Fall inte för det. Om något låter för bra för att vara sant, så är det oftast också så.

9. Sluta tvinga folk att logga in. Allvarligt. Om du säljer något på nätet, så är det rubbat att tvinga dem att göra massor av saker innan de tillåts att handla. Ta emot pengarna bara. Det spelar ingen roll hur snitsigt du har gjort det för kunderna – vi vill inte tvingas att logga in eftersom vi kanske inte ens minns lösenordet du gav oss. Gör det inte svårt att göra av med pengar på din sajt. Om dina konkurrenter har byggt en järnridå mellan kunderna och dem – var glad och hoppas att de fortsätter med det.

10. Håll koll. Lär dig att hålla ett öga på sociala medier. Om någon har klagat på dig – hjälp till. Om du ser någon klaga på din konkurrent – fundera över hur du kan hjälpa dem. Om du ser någon berömma dig – tacka för det.

11. Besvara e-post. Jag gjorde ett uppdrag till en av våra största elektronikkedjor för ett par år sedan. De ville bli bättre på nätet fast de redan ansåg att de var bra. Jag skickade då fräckt ut ett mail till alla deras butiker i landet med en konkret förfrågan på köp för 75 000 kr. Jag berättade att jag dessutom hade bråttom att köpa. Resultatet var skrämmande. Efter en dag hade 2 av 48 svarat. Efter två dagar hade jag fått 5 svar. Jag slutade räkna efter en vecka och då hade jag fått totalt 11 svar. Hur många kunder förlorar du för att du inte svarar snabbt på mail från dina kunder?

12. Skriv något nytt på sajten varje dag. Sökmotorerna har koll på dig och de gillar sajter där saker händer. Om dina konkurrenter inte har skrivit något nytt på tre år (vanligt), så kommer snart sökmotorerna att favorisera din sajt.

13. Mät saker på din sajt. Lär dig hur besökarna kommer till din sajt och vad som får dem att köpa. Vilka sidor är populärast och vilka sidor leder besökarna vidare till det du vill att de ska göra? Förstärk där det är svagt och skapa ännu bättre innehåll. Dina konkurrenter gör i bästa fall det här halvhjärtat, så njut av att du lägger ner mer tid på en sån här viktig detalj.

14. Granska nätkonkurrenterna och se vem som ligger högst upp hos Google på de sökord du vill få träffar på. Se närmare på de sajter som ligger högst upp och analysera de gemensamma nämnarna. Titta på nyckelorden de använder i texterna (alltså de ord som du vill få träffar på) och se om du kan göra likadant eller bättre.

15. Analysera och ändra nyckelord. Om du till exempel vill ha trafik på sökningen ”ledarskapskonsult i Göteborg”, så ska du skriva artiklar som innehåller orden ”ledarskapskonsult i Göteborg”, men inte bara det - du kan också döpa sidan till dittforetag.se/ledarskapskonsult-i-goteborg/htm till exempel. Det hjälper Google att förstå att din sida är viktig för just den sökningen.

16. Testa olika saker ett tag. Om något fungerar fantastiskt bra för ett företag, så behöver det inte fungera lika bra för ditt. Att ligga på topp hos sökmotorerna innebär att man regelbundet måste förändra och testa. Det är ett jobb som aldrig tar slut, men å andra sidan ger det massor tillbaka i form av gratis trafik från människor som verkligen är ute efter det du har att erbjuda.

17. Var försiktig med att bygga för mycket på Facebook, Twitter, LinkedIn och andra sociala medier. Alla pratar om dem, men kraften på nätet för de flesta företag ligger fortfarande i att hamna bland de första sökresultaten hos sökmotorerna. Lägg dina ansträngningar där du tror att dina kunder finns och låt dina konkurrenter experimentera på andra håll av det enda skälet att de vill hänga med. Det är inte säkert att det alltid är bra att bara hänga med. Om du alltid bara följer i andras fotspår, kommer du aldrig själv att bryta ny mark.

18. Satsa din tid och kraft på ett fantastiskt innehåll. Skriv artiklar fulla av nyckelord som dina kunder och dina konkurrenters kunder söker efter på nätet. Generöst innehåll av bra kvalitet lockar kunder.

19. Se till så att andra länkar till dig. Så kallade ”backlinks” är Googles favoritverktyg för att avgöra om din sajt ska rankas högt i träffresultaten. Att få många länkar från andra sajter inom samma område ger dig en starkare position på nätet än konkurrenternas.

20. Länka inom din sajt till andra sidor på sajten. Det här hjälper inte bara Google att hitta allt innehåll på din sajt, utan ger dem också en indikation på att din sajt verkligen handlar om ditt område och inte bara är en ”länkfarm”.

21. Gör jämförelsen lättare. Om du säljer något som många andra också säljer på nätet, så lever du i en ständig uppförsbacke om du inte gör något åt det. Lösningen är att lägga till något, det kan vara en liten bonus, en informationsprodukt som du tagit fram eller något annat som ger mervärde till den produkt som du och alla andra säljer för samma pris. Ditt erbjudande kommer då att sticka ut när kunderna klickar omkring för att leta efter det bästa priset.

22. Skapa ett bra samarbete på nätet
Gå in på Google och sök på de fraser SOM du tror att dina kunder söker på för att hitta det du erbjuder. Titta på de första fem resultaten eftersom det är där du vill finnas. Finns du där?
Det är bra om så redan är fallet, men om det inte är så, kan du snabbt gå in på de sajter som ligger först och se vad de verkar göra för att finnas med så högt upp på listorna. Om de inte konkurrerar, utan tvärtom kompletterar det du gör, så kan du slänga iväg ett mail till den lämpligaste personen och bara skriva så här:
"Hej Lisa
Jag var inne på er sajt idag och måste ge er beröm för upplägget. Själv jobbar jag med X och kanske att vi kunde samarbeta på något sätt. Titta gärna in på vår sajt och hör av dig."


23. Har du beskrivit dina garantier på sajten? Om du svarar ja, hur gör du det då – med en lång harang ihåligt babbel eller med några enkla punkter som visar att du står på kunderna sida? Ändra dina krångelgarantier – om inte annat för att testa om det ökar försäljningen.

24. Googla dig själv. Om du inte gör det då och då är du galen – och det handlar inte om att se hur många träffar du får, utan om vad andra kommer att se när de söker på ditt namn där ute. Varje gång en kund överväger att anlita dig, så kan du ge dig på att de först har kollat dig på Google. Finns du inte med på Google, så existerar du inte helt enkelt. Och om det står något negativt om dig, så har du chansen att bemöta kritiken och vända läget till din fördel.

25. Googla dina konkurrenter. Visst kan du gå till deras sajter, men det är mer intressant och givande att se vad andra säger om dina konkurrenter, samarbetspartners osv. Du kan få lära dig massor av saker som du inte visste om konkurrenterna.

26. Gå in på din värsta konkurrents sajt och se vad som får det att hugga i magen på dig (det finns alltid något). Känslan du får kallas avundsjuka och är en bra indikation på vad du också borde ha eller göra mer av som de verkar vara så bra på.

27. Lägg in en text på din sajt. Det ska stå ”Ställ en fråga om den här produkten”, följt av en e-postadress. Texten kommer att fånga upp alla de besökare som du har varje dag som är osäkra på något om din produkt eller på köpvillkoren. Du får en fantastisk kunskap av varje fråga en kund ställer eftersom du också får chansen att informera bättre - samtidigt som du kan få sälja mer.

28. Var överallt. Tack vare Internet kan du ganska lätt skapa ett intryck av att du finns överallt, vilket får din annonsering och annan marknadsföring att fastna bättre. Skriv artiklar på din och andras sajter och i branschtidningen. Engagera dig i sociala medier. Sätt upp en sida för företaget på Facebook.

Så blir du etta på Google - bevisat

Google ♥ Dig

"Vilken fantastisk bok du skrivit. Jag håller på att läsa Google ♥ dig och har bara kommit halvvägs än så länge. Vilken skatt jag håller i. Är så tacksam att du skriver böcker åt oss små och stora företag. Jag blir så inspirerad att ta tag i min webbsida. Önskar jag kunde uttrycka mer i ord hur glad jag är över det värdefulla innehåll som du levererar. Har haft så mycket glädje över alla böcker du skrivit."
Frida, Pärlverkstan

"Boken ger svar på många svåra frågor som jag inte ens visste fanns när det gäller hur nuvarande Google fungerar, vad jag kan (och kanske måste) tänka på när det gäller sökmotoroptimering och hur en hemsida behöver byggas upp för att vara ”någon” i Googles värld. Google blir smartare och "mänskligare", och då måste hemsideinnehållet följa med och matcha detta om min hemsida ska komma med högt uppe i sökresultaten. Har jag nu lärt mig. Jag har läst över 20 böcker från redaktionen.se, och med utgångspunkt från sitt smala perspektiv är nog den här den bästa, när den förklarar en svårbegriplig och föränderlig SEO-verklighet. Tack Stefan!"
Lollo Vestlund

"Som vanligt får man en smäll i ansiktet när man läser era böcker. Jaha, tänker man först, måste jag verkligen. Och sedan händer något magiskt: Man fattar! Och man gör. Och man får resultat. Ännu en fantastisk bok från er. Jag bugar mig."
Elisabeth Karlgren, Stockholm

"Så mycket för så lite pengar. Otroligt. När man först kommer över sitt eget motstånd för förändring så känner man sig plötsligt som kungen av Google. Jag jobbar nu intensivt med att göra de enklaste sakerna först och kommer snart att ge mig på det som tar lite längre tid (att skaffa authorship till exempel). Tack för en superbok."
Lennart i Skövde

"Jag kände mig tvingad att köpa den här boken eftersom man måste hänga med, fast jag egentligen inte ville. Det går ju redan bra. Jag är glad att jag köpte den och fascinerad över att inte medierna skrivit något om den här stora omställningen. Allt har förändrats. Och jag ska med."
Peter T, IT-chef

Läs mer om boken och vad fler läsare tycker här...

Om artikelförfattaren:

Stefan Ekberg har skrivit ett fyrtiotal böcker om företagande och personlig utveckling och har grundat Bokförlaget Redaktionen


Vill du lägga den här artikeln på din egen blogg eller hemsida?
Vi delar gärna med oss av innehåll men vill gärna ha en klickbar länk till den här sajten i slutet av artikeln där du lägger upp den - av ren artighet såklart, men också för att Google skapar problem för både din och vår sajt annars (Google gillar inte kopierat innehåll utan länkar till ursprungskällan och kan ranka ned både dig och oss). Skicka också ett mail till stefan@redaktionen.se så vi vet


Artikeln är skyddad med Google authorship






Veckans samvetsfråga:
När allt är sagt och gjort - har du då sagt mer än du har gjort?


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet här:

Prenumerera på gratis tips som tar dig framåt som företagare
Du får konkreta tips och påminnelser om:
  • Hur du driver ditt företag lönsammare
  • Hur du spar tid och pengar
  • Hur du tjänar mer pengar
  • Hur du får fler kunder
  • Hur du jobbar effektivare och hinner mer

  • Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

    EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för smarta företagare.


    Läs gärna vad brevet innehåller

    Fyll i din e-postadress i rutan:




    Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisa-tioner eller privatpersoner.





      Internet.nu är ett projekt inom Bokförlaget Redaktionen
    stefan@internet.nu | Sitemap